Artikel 03 | 28-02-2020

Veel werkzame mensen zullen wel een keer overwogen hebben om een eigen bedrijf te starten. Dat is niet gek, omdat we waarschijnlijk met eigen ogen ervaren wat er beter kan en waar vraag naar is. Toch doen weinig mensen het, maar waarom is dat eigenlijk? Wij denken dat het veelal te maken heeft met het feit dat het starten van een eigen bedrijf altijd veel energie kost. Wij willen je vandaag wat tips geven, waardoor het je hopelijk iets minder energie kost, zodat je het makkelijker aankan. Welke weg raden wij aan? De online weg.

Waarom zou ik online gaan ondernemen?

Het internet biedt tegenwoordig zoveel kansen, dat het steeds makkelijker geworden is om er iets te bereiken. Maar ook kunnen mensen zelf veel bereiken, bijvoorbeeld met een eigen website of webshop. Het is meer een kwestie van wilskracht dan van kennis, aangezien de mogelijkheden je overal worden aangereikt. Beginnen met online ondernemen, hoe doe je dat eigenlijk?

Wat is de beste manier om online te ondernemen?

Als het aankomt op online ondernemen, dan zijn er verschillende plekken waar je kan starten. Jij als ondernemer weet waarschijnlijk wel wat jouw doelen en wat jouw visie voor het bedrijf is. Online zijn er verschillende ondernemingen te vinden. Elke blog waar reclame op staat, elke webshop met veel of weinig producten en elke website waarop je je inschrijft voor een nieuwsbrief is een onderneming. Iemand heeft namelijk kapitaal, arbeid en kennis gebruikt om die online onderneming op te zetten. Hoe kan jij dus het beste ondernemen? Dat ligt er aan welke kennis, arbeid en kapitaal je beschikbaar hebt. Maar de opties zijn in principe eindeloos.

1. Begin vanuit een visie en met je eigen idee.

Er zullen veel mensen zijn die je gaan vertellen wat je moet doen, zelfs wij doen het op dit moment al namelijk. Toch moet je al het advies met een korreltje zout nemen. Blijf werken vanuit jouw eigen ideeën en vanuit jouw visie. Als je andere ondernemers, vrienden of familie laat bepalen hoe je het bedrijf moet runnen, dan gaat je eigen visie verloren. Natuurlijk kan je af en toe advies gebruiken, maar hou rekening met het feit dat iedereen een eigen roze bril op heeft.

2. Denk vanuit het perspectief van de klant.

Wanneer we denken aan online ondernemen, denken we vaak eerder aan de ondernemer dan aan de klant. De klant is dé persoon die je voor je moet winnen en hoe je de klant helpt, moet dus altijd top-of-mind zijn. Bedenk dus bij een nieuwe online dienst of een nieuw product dus eerst: “hoe gaat dit de klant helpen?”

3. Word gevonden door uw klanten door op de juiste plek aanwezig te zijn.

Het heeft geen zin om zonnebrand te verkopen bij een binnenzwembad. Toch gebeurt dit veel online. We zien vaak dat mensen een product of dienst proberen te verkopen, waarvan het moment of de plek nét niet klopt. Je wilt mensen niet wijzen op je product, wanneer ze daar niet op zitten te wachten. Op die manier worden ze namelijk geen fan, maar een tegenstander van je product. Probeer dus te achterhalen waar én wanneer mensen opzoek zijn naar jouw product. Wil je weten hoe je hier achterkomt? Vraag het aan je bestaande klanten. Het liefst aan klanten die meer dan één aankoop gedaan hebben, aangezien die je al langer kennen.

4. Heb je een netwerk? Maak daar gebruik van!

Het belang van netwerken wordt vooral in de zakelijke markten en op de banenmarkt als cruciaal beschouwen. Ben je niet actief in die markt? Dan heb je altijd nog beschikking over sociale netwerken. Vraag gerust aan je familie of vrienden of ze fan willen worden van je Facebookpagina, je posts willen delen of recensies willen achterlaten. Social proof is nog steeds enorm belangrijk en dit is de makkelijkste manier om dit te krijgen.

5. Omzet is leuk, maar optimaliseren nog leuker.

Ondernemen gaat verder dan het zorgen voor omzet. Bij elke actie die je bedenkt en elk product dat je verstuurd, komen veel processen kijken. Het is zeker de moeite waard om na te denken over duurzaamheid en het milieu. Zeker als je op grote schaal kan laten zien dat je het milieu en de natuur respecteert, zullen veel klanten dit waarderen. Het helpt dus niet alleen op gebied van duurzaamheid, maar ook op het gebied van imago. Probeer je processen dus zo in te richten, dat er weinig verloren gaat.

6. En ohja, marketing is niet onbelangrijk.

Je kan een jaar lang een website hebben en er elke dag naar kijken. Grote kans dat als dit het enige is, dat jouw website niet heel veel bekijks trekt. Ga aan de slag met de marketing en werk aan de achterkant van de website aan optimalisaties. Online ondernemen betekent dat je online je arbeid, kapitaal en tijd stopt in het creëren van iets waardevols. Zo zijn sociale mediamarketing, zoekmachineoptimalisatie én advertentiecampagnes voor elke onderneming belangrijke én, niet geheel onbelangrijk, winstgevende marketingkanalen. Begin hier dus meer. Meer leren over deze termen? Weten waar internetmarketing echt om draait? Neem dan contact met ons op.

7. Originaliteit loont op de lange termijn

Zorg ervoor dat je uniek bent in je markt en branche. Identificeer je unieke kernwaarden en zorg dat je deze helder naar buiten communiceert. Als voorbeeld nemen we onszelf. Wij helpen ondernemers met het vertalen van een visie. Dat houdt in dat we ondernemers begeleiden bij het ontdekken waar hun bedrijf voor staat. Wanneer we dat weten gaan we kijken hoe we dat het beste naar buiten kunnen communiceren, vaak in de vorm van branding en webdesign. Hier ligt onze passie, en dat zullen we altijd blijven doen. 

Al met al

We hebben je verteld dat je niet al het advies dat mensen je geven serieus moet nemen. Je kan dus doen en laten met deze tips wat jij wil. Wij hopen dat we je misschien geholpen hebben met een zetje in de juiste richting. Heb jij vragen over bovenstaande tips? Neem contact met ons op en we helpen je graag op weg.

Handige links

Dit artikel is gebaseerd op een artikel afkomstig van Soofos.nl. Klik hier om het origineel te lezen.